torsdag 4. november 2010

Travle dager


Ja, det går travelt for seg her om dagen. Så travelt at nesten alt går i spinn. Det er hardt å være student på Zanzibar, det skal jeg love deg. Mye lesing... og mye skole... Har faktisk hatt 4 forelesninger mens vi har vært her nede, og bøkene har vi brukt så mye at de er blitt slitte. 






Siden vi har det så travelt, har Charlie og jeg utarbeidet en ukeplan for de siste dagene her på Zanzibar. Som du kan se er den ganske fullstappet av viktige gjøremål. Men sånn helt ærlig begynner jeg å bli litt stressa for feltarbeidet.





Jeg ble så stressa at jeg trengte litt avkobling, så jeg kjøpte et puslespill med 1000 brikker. Det er ferdigpusla nå da, men det var Linda som gjorde mesteparten av arbeidet. Og jeg har fortsatt ikke gjort noe feltarbeid. 



Derfor dro vi på Prison Island for å gjøre litt ide-myldring og teambuilding. Hva er vel bedre enn synkronsvømming for å få fart på tenkeboksen?





Men sånn helt alvorlig, så har det vært en del action her nede. Da vi endelig kom oss tilbake til Stone Town (hadde aldri trodd jeg skulle savne ST, men jo, det gjorde jeg), fikk vi husarrest. Eller.. vi fikk ihvertfall streng beskjed om å holde oss innendørs de nærmeste dagene, og boltre dørene.
Valgresultatene skulle nemlig kunngjøres, og samme dag som vi dro fra Dar es Salaam, var det opptøyer og skytedrama. Politiet hadde brukt tåregass og greier...
CCM vant valget på Zanzibar, noe som er synonymt med korrupsjon (51% mot 49%), og alle zanzibarere er klare over det. Shein fra CCM ble president, mens CUF fikk visepresident. Alle fryktet opptøyer her, og vi turte så vidt å vi snike oss ut oss ut for å kjøpe proviant; cola og sjokolade. På veien fikk vi advarsler av typen ’take care now’ fra random folk, og gjorde oss ikke akkurat mindre nervøse. MEN, det som skjedde - hør nå-  folk feiret i gatene!! CUF-tilhengerne feiret i gatene, selv om CCM vant! De shaket stussen i to dager og hoiet på lasteplaner! Det var liksom greit med korrupsjon så lenge de fikk sin visepresident...
Det tragiske var at en CCM-bil krasjet under feiringen og ni mennesker ble drept...

Det var forresten litt morsomt å se ivrige afrikanere som sto i kø for å stemme søndagen før. Pernille klarte i tillegg å slenge kommentaren ’så søtt’ om valget... Så etnosentrisk;)

Uansett... ja, det er travle dager her på Zanzibar.

4 kommentarer:

  1. Hahah, fint innlegg, og knallbra synkronsvømming. Men jeg savner dere så mye at det gjør vondt i sjela.

    SvarSlett
  2. spennende å høre om søte demokratiske valg i uland og harde studier i synkronsvømming....Her i Norge har de avslørt at USA har et hemmelig politi i Norge som kartlegger nordmenn. "Søtt" det også...

    SvarSlett
  3. Haha Ida du er meg en god en! Jeg elsker å lese alt du skriver! Ser ut som du koser deg veldig, det er jeg velig glad for å se. Savner deg veldig jenta mi! Stor klem Fra Marina

    SvarSlett
  4. Takk annem! Charlie og linda er drevne synkronsvømmere nå. Vi savner deg og! Men du skal være gla du ikke er her, vi vil heller hjem til deg!

    Sykt med USA-politi i Norge, kanke skjønne hva de skal spionere på oss for, men veldig søtt ja! hehe!

    Marinamor! Tusen takk! Det varmer <3 Savner deg og!

    SvarSlett